Copy

 

Ensemble continuons à offrir des espaces de dialogue.
Continuons à construire une ville chaleureuse. 

Continuons à nous battre pour un monde plus juste.

Assemblée Générale du 23 avril

Nous avons le plaisir d’inviter nos membres à l’Assemblée Générale annuelle du CLTB qui aura lieu le samedi 23 avril de 14 à 18h. Nous y ferons un compte-rendu détaillé de l’année écoulée et inviterons nos membres à réfléchir avec nous à l’avenir du Community Land Trust Bruxelles. Candidats propriétaires, habitants, associations, représentants du Gouvernement et autres membres sympathisants pourront se joindre à nous et donner leur avis sur divers thèmes abordés lors des ateliers. Et venez fêter avec nous les 5 ans du CLTB !
Quand? samedi 23 avril de 14h à 18h
Où ? ASBL Cosmos, rue Dr de Meersman 14, 1070 Anderlecht

Inscrivez-vous ICIImprimer votre ticket n'est pas nécessaire.

CLT Puerto Rico gagne un prestigieux prix international

Le « World Habitat Award Â», un prix récompensant des projets innovants de logements sociaux décerné par les Nations Unies, a été octroyé au Cano Martin Pena CLT. Cette organisation portoricaine est active dans un quartier où plus de 25.000 personnes cohabitent à proximité d’une rivière polluée, en terrain inondable.


Le « World Habitat Award », un prix récompensant des projets innovants de logements sociaux décerné par les Nations Unies, a été octroyé au Cano Martin Pena CLT. Cette organisation portoricaine est active dans un quartier où plus de 25.000 personnes cohabitent à proximité d’une rivière polluée, en terrain inondable. Le CLT a permis à ces familles d’emménager dans des habitations sûres dans la région. Grâce à la formule CLT, ces habitations restent abordables de génération en génération. La qualité de vie des habitants a été considérablement améliorée, sans engendrer un phénomène de gentrification sociale. Pour en lire plus sur ce projet : site internet des World Habitat Awards.
 

CLTB Molenbeekois de l’année

Le 27 janvier dernier, la Commune de Molenbeek-Saint-Jean organisait pour la première fois une cérémonie du « Molenbeekois de l’année Â», visant à l’émancipation économique et sociale de familles molenbeekoises et soutenant leur engagement dans la construction d’une commune multiculturelle et ouverte, fondée sur la solidarité et la responsabilité.
 

 Le lauréat le plus acclamé était incontestablement Aboubakr Bensaihi, acteur du film Black. Mais le prix a également été décerné à des associations. Le CLTB figurait ainsi parmi la liste des dix gagnants, et plus particulièrement son projet « L’Écluse Â», situé Quai de Mariemont, et ses habitants.
Aissa Dmam, habitant du projet, et par ailleurs trésorier de l’ASBL CLTB, a reçu le prix des mains de Lahoussine Fadel, un des piliers du projet « L’Espoir Â», autre projet d’habitat à Molenbeek et précurseur des projets CLTB actuels.

Des travaux longtemps attendus

En décembre 2015, les membres du groupe-projet « Le Nid Â» sont officiellement devenus propriétaires du bâtiment situé rue Verheyden à Anderlecht. Les travaux viennent de démarrer. L’ancienne salle paroissiale sera rénovée en sept logements confortables et à faible consommation d’énergie. Cette étape est historique dans le parcours des familles de la Société Civile « Le Nid Â», qui travaillent depuis des années avec le CLTB à la préparation de leur projet d’habitation, en partenariat avec l’ASBL Samenlevingsopbouw Brussel. Les travaux devraient se terminer dans environ un an et demi.

Anderlecht et Schaerbeek accueillent de nouveaux projets CLTB

La nouvelle année a apporté son lot de bonnes nouvelles. Le Gouvernement bruxellois nous a accordé un subside grâce auquel nous pouvons lancer deux nouveaux projets.


 
À Schaerbeek, nous planifions six logements dans la rue Liedts, en partenariat avec l’ASBL EVA. Ils seront situés au-dessus du centre de services local de l’ASBL Aksent et accueilleront quatre seniors et deux étudiants ex-MENA (mineurs étrangers non accompagnés) dans un projet de logement solidaire intergénérationnel. Ceci cadre dans un projet plus global de recherche de formules adéquates de logement et de soins, permettant à des seniors de garder le plus longtemps possible leur autonomie.
À Anderlecht, le CLTB va prochainement acquérir un terrain dans la rue du Transvaal, afin d’y construire une quinzaine de logements. Nous avons également le projet d’y installer un club de sport local, afin de prolonger le lien avec le terrain de football avoisinant.
Ces deux nouveaux projets CLTB offriront non seulement à des familles à faibles revenus un logement abordable mais constitueront également une plus-value pour le quartier.

Formations destinées à nos candidats propriétaires

D’avril à juin, nous proposerons à nos candidats propriétaires de participer à un cycle de formations axé sur l’habitat. Vous voulez connaître vos droits et devoirs en tant que locataire ou futur propriétaire ? Vous voulez apprendre comment gérer au mieux votre budget familial ? Vous voulez commencer une épargne-logement, en préparation à votre projet d’achat d’un logement CLTB? Nous répondrons à vos questions lors d’un cycle de formations organisé en lien avec nos partenaires de Convivence, Une Maison en Plus, FéBUL et CIRÉ. Le but est de vous donner les outils nécessaires pour améliorer votre situation de logement actuelle et future. Les formations sont gratuites et ont lieu au local « Arc-en-Ciel Â», rue Vandenpeereboom 22 à Molenbeek. Elles sont avant tout destinées à nos candidats propriétaires mais tout le monde est le bienvenu. Vous trouverez le programme complet ICI.

Bénévole au CLTB

Salimatou travaille depuis quelques mois comme bénévole au CLTB : « Je suis inscrite comme candidate propriétaire, mais j’avais également envie de me rendre utile dans l’association.



Je participe à l’organisation de réunions pour l’inscription des nouveaux candidats propriétaires et je consacre une après-midi par semaine au bureau, pour réaliser des tâches administratives. Pour moi, c’est une grande découverte de faire ce type de travail, que je n’aurais jamais pensé faire. De cette manière, j’apporte mon soutien au CLTB et j’apprends en même temps des choses. J’apprécie beaucoup l’ambiance de travail et l’esprit d’équipe au bureau. Â»

Sagar témoigne également : « Je suis bénévole au CLTB depuis le mois d’octobre 2015. J’ai suivi une formation d’employée administrative mais n’ai malheureusement pas fait de stage. En m’inscrivant au CLTB comme candidate propriétaire, je me suis dit que c’était une occasion de m’exercer dans ce domaine en tant que bénévole. Le CLTB est un petit groupe très actif, qui intègre facilement toute personne intéressée par le secteur. Je découvre beaucoup de choses et cela me plaît. Je viens une fois par semaine travailler mais le reste de la semaine, je continue à penser aux projets du CLTB, aux réunions à venir et à quand j’intégrerai un projet de logement. Â»

 

Des dizaines de bénévoles nous ont déjà rejoints, de manière sporadique ou régulière. Nous les remercions tous et toutes pour leur implication et enthousiasme. Sans eux, le CLTB ne serait pas ce qu’il est. Si vous aussi, vous voulez devenir bénévole, contactez-nous : info@cltb.be

S’inscrire et ... attendre ?

Acheter une maison est une étape importante. Acquérir un logement via le CLTB est un choix d’autant plus crucial qu’il s’agit d’une formule d’accès à la propriété qui sort de l’ordinaire et qui engage la personne dans un projet communautaire. C’est pourquoi nous pensons qu’il est important d’organiser des séances d’information collectives et obligatoires.


 L’année passée, nous en avons organisé environ une par mois et environ une trentaine de personnes par séance y ont assisté.
Le nombre d’intéressés augmente et allonge inévitablement le temps d’attente. Est-ce que ça vaut malgré tout la peine de s’inscrire ? Dans l’Alliance Habitat de la Région, un subside est prévu pour produire annuellement une trentaine de logements. Mais nous espérons fortement pouvoir prouver la pertinence de la formule CLTB, à travers les avancées de nos divers projets et le nombre de candidats inscrits. Cela aidera, nous osons l’espérer, à augmenter la cadence de construction de logements CLTB dans les années à venir.

Visite de Rennes

Ce vendredi 11 mars, le CLTB a reçu la visite de six experts logement de Rennes, Bretagne. Des représentants du service logement de Rennes Métropole et de la société coopérative Habitation Familiale sont venus s’inspirer de notre modèle. « C’est dans des périodes de crise comme celle que l’on traverse que des petites coopératives comme la nôtre peuvent faire la différence Â», affirmait Mr Masson, directeur d’Habitation Familiale. « Nous sommes à la recherche de nouvelles formules offrant une réponse aux défis d’aujourd’hui. C’est la raison pour laquelle nous suivons de très près ce que vous faites à Bruxelles. La nouvelle loi en France pour l’accès au logement et un urbanisme rénové (appelée la Loi ALUR) rendrait possible la création d’un CLT chez nous Â».

CLTB dans expo sur les maisons du peuple

Les maisons du peuple sont des témoignages de la lutte ouvrière et du mouvement coopératif florissant un peu partout en Europe à la fin du 19e - début du 20e siècle. Ces établissements étaient l’ancrage physique de ces mouvements.


 Elles abritaient des magasins coopératifs et des services, des associations offrant de l’éducation et des loisirs à la classe ouvrière, mais également des activités syndicales, mutualistes et politiques.
Le rêve coopératif subsiste encore aujourd'hui, grâce à des initiatives émergeant de citoyens et basées sur le partage et la collaboration. Le musée molenbeekois La Fonderie organise du 19 mars au 14 août une exposition retraçant à la fois l’histoire des maisons du peuple mais met également en lumière différentes formes de pratiques collaboratives en place à Bruxelles. Notre Community Land Trust figurera parmi les initiatives actuelles exposées. Plus d’info sur le site de la Fonderie.

Devenez membre


Vous n’êtes pas encore membre du CLTB mais souhaitez participer à notre prochaine Assemblée Générale ? Inscrivez-vous sans tarder en complétant notre formulaire d’adhésion. La cotisation annuelle s’élève à 10 €. Par votre adhésion, vous soutenez notre vision d’une ville plus équitable et démocratique.
Vous êtes membre mais n’avez pas encore renouvelé votre adhésion pour 2016 ? Faites un virement de 10€ sur le compte bancaire de l’ASBL Community Land Trust Bruxelles :
IBAN : BE83 5230 8043 6115
BIC : TRIOBEBB

Tous les membres peuvent prendre part à l’Assemblée Générale, mais pour avoir droit de vote, il faut faire la demande auprès du Conseil d’Administration. Nous vous encouragerons à faire cette démarche et à remplir le formulaire suivant et nous le renvoyer à l’adresse : info@cltb.be.
 

LE CLTB, c’est quoi ?

Le CLTB propose des logements acquisitifs à prix abordables pour les personnes à faibles revenus. Il développe des projets de logement dans différentes communes de Bruxelles, en réseau avec des associations locales. Il implique les futurs habitants dans la préparation de leur projet de logement et y intègre, si possible, des espaces ouverts au quartier.
L’objectif final : une ville plus équitable et plus démocratique !
LE CLTB inclut:
-28 associations membres
-150 membres sympathisants :
-285 candidats propriétaires et habitants

Les projets de logement en cours:
-9 logements construits (Molenbeek)
-7 logements en construction + 1 local communautaire (Anderlecht)
-permis d'urbanisme introduit pour 32 logements + 1 local communautaire (Molenbeek)
-39 logements + 2 espaces communautaires en phase préparatoire - subside octroyé (Bruxelles-Ville, Schaerbeek, Anderlecht)
-24 logements à l'étude (Forest & Ixelles).

Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Website
Website

 

Samen blijven bouwen aan plaatsen voor dialoog.
Samen blijven werken aan een warme stad.
Samen blijven vechten voor een rechtvaardige wereld.

Algemene Vergadering op 23 april

We nodigen al onze leden uit om naar onze jaarlijkse Algemene Vergadering te komen. We zullen er uitgebreid verslag doen van onze werking in 2015 en samen met onze leden nadenken over de toekomst van de Community Land Trust in Brussel. Kandidaat-eigenaars, bewoners, verenigingen en andere leden reflecteren in verschillende workshops rond uiteenlopende thema’s. Kom ook ons 5 jaar bestaan meevieren!

Wanneer? zaterdag 23 avril van 14u tot 18u
Waar? Cosmos VZW, Dr De Meersmanstraat 14, 1070 Anderlecht

Schrijf je HIER in. Uw ticket afdrukken is niet noodzakelijk.

CLT Puerto Rico wint belangrijke internationale prijs

De World Habitat Award, een prijs voor vernieuwende sociale huisvestingsprojecten uitgereikt door de Verenigde Naties, werd dit jaar toegekend aan de Cano Martin Pena CLT. Deze Puerto Ricaanse grassroots organisatie is actief in een zone waar meer dan 25.000 mensen samenleven in nederzettingen rond een vervuilde rivier, in overstromingsgebied.
 


 De CLT heeft er voor gezorgd dat deze gezinnen terecht kunnen in degelijke, veilige en betaalbare woningen in de omgeving. Dankzij de CLT formule blijven deze woningen voor altijd betaalbaar. Zo wordt de woonkwaliteit van de bewoners aanzienlijk verhoogd, zonder dat dit leidt tot sociale verdringing. Meer info over het project op de website van de World Habitat Awards. 

Molenbekenaar van het jaar

Op woensdag 27 januari reikte de Gemeente Molenbeek haar prijzen van “Molenbekenaar van het jaar” uit. Iedereen die het afgelopen jaar een opmerkelijke actie voerde die een positieve impact had op de gemeente kom genomineerd worden.

 De meest bekende laureaat was ongetwijfeld Aboubakr Bensaihi, acteur uit de film Black. Maar ook CLTB, meer bepaald ons project aan de Mariemontkaai en de bewoners ervan, vielen in de prijzen.
Aissa Dmam, bewoner van het project “L’Écluse”, en penningmeester van de vzw CLTB, mocht de prijs ontvangen uit de handen van Lahoussine Fadel, een van de sterkhouders van “L’Espoir”, een woonproject in Molenbeek dat een voorloper was van de huidige CLT projecten.

Werken van start

Nadat in december de leden van “le Nid” eigenaar zijn geworden van het gebouw in de Verheydenstraat, zijn begin dit jaar de verbouwingswerken van start gegaan. De vroegere parochiezaal zal worden verbouwd tot 7 comfortabel, energiezuinige woningen. Een belangrijke stap voor de families van de groep “Le Nid” die samen met CLTB en onze partners van vzw Samenlevingsopbouw Brussel al jaren meewerken aan de voorbereiding van dit project. Binnen ongeveer anderhalf jaar zouden de werken moeten afgerond zijn.

Anderlecht en Schaerbeek krijgen nieuw CLT project 

De jaarwisseling bracht goed nieuws. De Brusselse regering kende ons een subsidie toe waarmee we twee nieuwe projecten kunnen opstarten.


 In Schaerbeek zullen we, samen met onze partners van vzw EVA, zes woningen realiseren in de Liedtsstraat, boven het Lokaal Dienstencentrum Aksent. Vier senioren en twee studenten, ex-niet begeleide minderjarige asielzoekers, zullen hier terecht kunnen in een solidair, intergenerationeel woonproject. Het kadert in een ruimer project dat op zoek gaat naar aangepaste woon- en zorgformules, die senioren de kans moeten geven zo lang mogelijk zelfstandig te wonen.
In Anderlecht zullen we een terrein in de Transvaalstraat kopen om daar een vijftiental woningen op te bouwen. We willen op het gelijkvloers ook plaats maken voor een lokale sportvereniging, om zo een mooie link te maken met het aangrenzende voetbalveld. Opnieuw twee projecten dus die voor nieuwe en broodnodige betaalbare woningen zullen zorgen, maar ook een meerwaarde hebben voor de buurt.

Vormingen voor onze kandidaat-eigenaars

Van april tot juni bieden wij aan onze kandidaat-eigenaars een opleidingscyclus rond wonen aan. Wil je weten wat je, als huurder, van je eigenaar mag verwachten? Wil je leren hoe je op de beste manier je gezinsbudget kan beheren? Wil je, als voorbereiding op de aankoop van een CLT-woning, al beginnen sparen? Dan kunnen we je helpen. Samen met onze partners van Samenleven, Une Maison en Plus, FéBUL en CIRÉ organiseren we een opleidingscyclus. De bedoeling is dat je op het einde sterker staat om zelf je woonsituatie te verbeteren. De lessen zijn gratis, en gaan allemaal door in het lokaal “Arc-en-Ciel” in de Vandenpeereboomstraat 22 in Molenbeek. We richten ons in de eerste plaats op onze kandidaat-eigenaars, maar alle geïnteresseerden zijn welkom. Het volledige programma vind je HIER.

Vrijwilligers

Salimatou werkt nu vijf maand als vrijwilliger mee met CLTB. “Toen ik me inschreef als kandidaat eigenaar had ik ook zin om me nuttig te maken voor de vereniging. Ik werk nu mee aan de organisatie van de inschrijvingsvergaderingen en elke week kom ik een namiddag meehelpen op kantoor, waar ik administratieve taken opknap. Voor mij is dat een hele ontdekking, ik had nooit gedacht dat ik ooit dit soort werk zou doen.


 Ik help op die manier niet alleen de Community Land Trust, ik leer zelf iets bij. En ik apprecieer enorm de sfeer op het kantoor.”
Sagar getuigt eveneens: “Ik ben vrijwilliger bij CLTB sinds oktober 2015. Ik heb een vorming administratief medewerker gevolgd maar tot mijn spijt geen stage. Tijdens mijn inschrijving bij CLTB als kandidaat-eigenaar dacht ik bij mezelf dat dit de perfecte gelegenheid was om praktijkervaring op te doen als vrijwilliger. De CLTB is een kleine maar actieve groep die iedereen, die geïnteresseerd is in de sector, gemakkelijk opneemt. Ik ontdek veel nieuwe dingen en dat bevalt me. Ik kom iedere week één dag werken maar de andere dagen blijf ik nadenken over de CLTB projecten, over de komende vergaderingen en wanneer ik deel zal uitmaken van een projectgroep.”
 

 

Tientallen mensen werken als vrijwilliger mee met CLTB, hetzij sporadisch, hetzij regelmatig, zoals Salimatou en Sagar. Wij danken hen allemaal voor hun inzet, want zonder hen stonden we nergens. Wil je ons ook helpen als vrijwilliger? contacteer ons: info@cltb.be

Inschrijven en ... wachten?

Een huis kopen is een belangrijke beslissing. Wie een woning wil kopen bij CLTB krijgt bovendien te maken met een heel ongewone eigendomsformule, en engageert zich om zelf bij te dragen aan het welslagen van onze projecten. We vinden het daarom belangrijk dat onze kandidaat-eigenaars vooraf deelnemen aan een collectieve inschrijvingsvergadering.


 Het afgelopen jaar organiseerden we zowat maandelijks een vergadering, waaraan telkens zo’n 20 à 30 geïnteresseerden deelnamen. Hoe meer gegadigden, hoe langer de wachttijd. Toch blijft het de moeite lonen om je in te schrijven. We hopen de komende jaren jaarlijks zo’n dertig woningen per jaar op de markt te brengen. Dat is wat voorzien is in de Gewestelijke woonalliantie. Maar wij geloven er sterk in dat wij aan de hand van onze eerste projecten de meerwaarde van de CLT formule zullen kunnen aantonen. Dat kan ons helpen om binnen enkele jaren naar een hogere versnelling te schakelen. 

Bezoek uit Rennes

Op vrijdag 11 maart kreeg CLTB het bezoek van zes woonexperts uit Rennes, in Bretagne. Verantwoordelijken van de woondienst van het grootstedelijke gewest en van de coöperatieve maatschappij Habitation Familiale kwamen bij ons inspiratie opdoen. “Het is in tijden van crisis dat kleine coöperaties zoals wij het verschil kunnen maken” zei Mr Masson, directeur van Habitation Familiale. “Wij moeten op zoek naar nieuwe formules om een antwoord te bieden op de uitdagingen van vandaag. Daarom dat wij zo geïnteresseerd zijn in wat jullie in Brussel doen. De nieuwe Franse woonwet maakt het nu ook voor ons mogelijk om met een CLT te starten.”

CLTB op tentoonstelling over volkshuizen

De volkshuizen zijn getuigen van de arbeidersstrijd en de coöperatieve beweging die eind 19de en begin 20ste eeuw overal in Europa floreerden. De volkshuizen boden onderdak aan deze bewegingen.


 Ze herbergden coöperatieve winkels en diensten, maar ook verenigingen die ontspannings- en vormingsactiviteiten voor arbeiders organiseerden. Ook syndicale, mutualistische en politieke activiteiten vonden er een plek.
Vandaag ontstaan overal opnieuw nieuwe coöperatieve initiatieven, geïnspireerd door deze beweging. Het Molenbeekse museum La Fonderie organiseert van 19 maart tot 14 augustus een tentoonstelling die de geschiedenis van de volkshuizen in beeld brengt, maar die ook aandacht heeft voor de nieuwe initiatieven. Onze community land trust heeft ook een hoekje gekregen op de tentoonstelling. Meer informatie vind je op de website van La Fonderie.
 

Word lid!

Ben je nog geen lid en wil je er graag bij zijn op de Algemene Vergadering? Wil je, via je lidmaatschap, tonen dat je onze visie op de stad onderschrijft? Schrijf je dan hier in. Voor 10 € ben je een jaar lang lid.
Was je lid, maar heb je je lidmaatschap nog niet verlengd? Stort dan je jaarlijkse bijdrage van €10 op het rekeningnummer  van VZW Community Land Trust Brussel:
IBAN : BE83 5230 8043 6115
BIC : TRIOBEBB

Alle leden kunnen deelnemen aan de Algemene Vergadering, maar om stemrecht te hebben moet je eerst een aanvraag doen die wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. Dat kan heel eenvoudig, door volgend formulier in te vullen en ons terug te sturen per mail: info@cltb.be.

CLTB, wat is het?

CLTB verkoopt betaalbare woningen aan mensen met een laag inkomen. Onze organisatie ontwikkelt projecten in verschillende Brusselse gemeenten, samen met lokale partnerverenigingen, en betrekt bij de start de toekomstige bewoners bij de voorbereiding van het project. Naast woningen voorzien we ook ruimte voor buurtactiviteiten.
Ons einddoel: een meer rechtvaardige en democratische stad!
 
-28 partnerorganisaties
-150 steunende leden
-285 kandidaten-eigenaars

Onze woonprojecten:
-9 gebouwde woningen (Molenbeek)
-7 woningen in bouwfase + 1 gemeenschapslokaal (Anderlecht)
-vergunningsfase voor 32 woningen+ 1 gemeenschapslokaal (Molenbeek)
-39 woningen+ 2 gemeenschapslokalen in voorbereidingsfase - gewestsubsidie toegekend (Brussel-Stad, Schaerbeek, Anderlecht)
-24 woningen in studiefase (Vorst & Elsene).

Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Website
Website
unsubscribe from this list    update subscription preferences